Blog: Zoekmachine optimalisatie

Iedereen wil gevonden worden in Google!

Natuurlijk wil iedereen gevonden worden, anders heeft het hebben van een website niet zoveel zin. Het liefst moeten we ook allemaal bovenaan pagina één staan.

Het lezen van die laatste zin geeft al direct een klein probleem aan. Hoeveel websites kunnen er eigenlijk als eerste op pagina één staan?! Als we daar allemaal zouden staan hadden we een zoekmachine nodig om iets te vinden in de resultaten van de zoekmachine.

We kunnen wel ons best doen om Google te laten weten dat wij de beste website hebben.

Hoe werkt dat nou eigenlijk dan?

Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk te begrijpen, ook zonder kennis van allerlei technische termen.

Ik hoor nog steeds heel vaak - zelfs van de SEO specialisten - het woord "keywoorden" vallen. Alsof je een lijstje woorden kan opgeven waardoor je automatisch op de eerste plaats komt.
Ooit (jaren geleden) was dat een beetje het geval. Je kon ergens verborgen in je website een paar keer het woord "sex" zetten, en je kreeg vanzelf bezoekers. Je kan je alleen afvragen of je op zoek was naar die bezoekers!
De zoekmachines begrepen dat natuurlijk ook al snel, dus het "keywords" veldje in de onzichtbare informatie is al jaren geleden afgeschaft.

Waar Google een hekel aan heeft is het proberen te manipuleren van hun resultaten door truukjes.
Ooit was het heel gebruikelijk om onzichtbare tekst en links op een website te zetten die bezoekers niet zien maar de zoekmachines wel. Ook hele series met pagina's met dezelfde inhoud voor iedere plaats in Nederland was ooit een graag gebruikte manier. Het advies van Google is dat je dit soort pagina's juist combineert naar 1 pagina.

De basis ligt helemaal bij de inhoud, ofwel het verhaal wat uw website verteld.

Google heeft een duidelijke doelstelling, namelijk: "het leveren van de beste informatie aan de bezoeker" (hun bezoeker => uw klant dus).

U bent de specialist op uw gebied. Vertel dus uw verhaal precies zo als u het aan een mogeljike nieuwe klant zou vertellen. Natuurlijk is het lastig dat op "papier" te zetten, en als u niet een taalwonder bent zijn daar eventueel ook gespecialiseerde tekstschrijvers voor te vinden. Die kunnen vanuit een gesprek met u een prima - lekker leesbare - tekst voor een website schrijven.

Het toverwoord is dus "Inhoud", maar ook dat kan iedereen natuurlijk. Er moeten dus meer criteria zijn waarop Google besluit om uw website bovenaan te zetten.

Google doet daar ook niet echt geheimzinnig over.

1. Links

Een website/webpagina krijgt een bepaalde waarde die onder andere afhankelijk is van de hoeveelheid andere websites die het over uw website hebben. Google ziet dat natuurlijk doordat er op andere website links zijn geplaatst naar uw website.
Nu is het ook weer niet zo simpel als het lijkt. Als uw website bijvoorbeeld over snijbloemen gaat zal een link vanuit de lokale carnavals vereniging minder waarde hebben dan een link vanuit de bloemenveiling. Dit wordt aangeduid met "relevante links". Hoe meer relevante links, hoe waardevoller Google uw informatie zal vinden.

Let ook op dat je geen links "koopt". Er zijn nog steeds SEO specialisten die aanbieden om uw website op allerlei websites tegen betaling op te nemen. Google snapt dat natuurlijk ook, en als zo'n website door Google wordt geïdentificeerd zullen ook de websites waar naartoe wordt gelinked mogelijk strafpunten krijgen.

2. Keywoorden

Héé, net vertelde je nog dat die niet meer bestonden!

Dat klopt, maar er is nog wel een manier om te laten merken dat bepaalde woorden in een webpagina belangrijk zijn.
De koppen in de tekst, meestal wat groter en vetter (net zoals de koppen in de krant) worden door Google herkend. Als je daarbij uitgaat van de gedachte dat websites voor gebruikers zijn gemaakt zijn die koppen dus de woorden waarmee je de aandacht van de bezoeker wil trekken. Google geeft daardoor die woorden dus ook wat extra waarde.

3. Pagina titels

Pagina titels hebben misschien niet eens zoveel waarde in de resultaten zelf, maar hebben wel invloed of de bezoeker op zo'n resultaat klikt.
Ik zie nog steeds wel eens resultaten als "Untitled document" of "Put your title here". Het zal duidelijk zijn dat zoiets niet heel erg uitnodigt om op te klikken.

4. Snelheid van de website

Google hecht waarde aan een goede gebruikservaring. De snelheid van uw website zal dus meewegen in de resultaten van de zoekmachine.
Ik zie nog steeds erg vaak zware websites (meestal met Wordpress of Joomla CMS) op goedkope budget hosting servers. Dit zorgt voor een slechte gebruikers ervaring, maar ook voor een mindere "ranking" bij de zoekmachines.
Zorg dus voor goede hosting en een snel CMS.

Met deze simpele zaken is er vaak heel veel winst te halen in de zoekresultaten van de grote zoekmachines. Het hoeft ook helemaal niets extra's te kosten, behalve wat inspanning om een goed verhaal te schrijven.